كانن یا نیکون یا شاید سونی !
معرفی دوربین های دیجیتال SLR برای عکاسی
نجومی
سمیرا صحرانورد
نسل
جدید دوربین های DSLR مانند Nikon D5000 و Canon 1000D قیمت های
پایینی داشته و در حالت live-view نویز
کمتری دارند ،اين ویژگی ها آنها را برای
عکاسی با نوردهی طولانی مدت از عمق آسمان فوق العاده میکند.اکثریت قریب به اتفاق
عکاسان نجومی از دوربین های DSLR كانن استفاده میکنند و تعداد کمتری دوربین های
نیکون و بسیاری نیز هنوز با دوربین جدید سونی برای عکاسان نجومی آشنا نیستند. این
بدان معنا نيست که ساير شرکت های تولید کننده تجهیزات عکاسی ، دوربینی برای عکاسی
با نوردهی های طولانی مدت عمق آسمان نساخته اند ، بلکه به این معنی است که یافتن
آنها مشکل است ، بنابراین مشکل است که بفهمیم کدام دوربین ها را پیشنهاد كنيم. از
این رو ، در این مقاله دوربین های كانن و نیکون را مورد بررسی قرار میدهیم و معرفی
کوتاهی از دوربین Sony
a7S خواهیم داشت.
سیر
تکاملی دوربین های DSLR
نسل
اولیه دوربین های DSLR با نویز بالا بودند. این دوربین های برای
عکسبرداری با نوردهی طولانی مدت عمق آسمان خوب عمل نمي كردند. در نسل دوم ، دوربین
ها پیشرفت قابل توجهی در زمینه ی نویز داشتند. آنها پیکسل های نسبتا بزرگی با نسبت
سیگنال به نویز (هرچه این نسبت بیشتر باشد، کیفیت تصویر بهتر خواهد بود) خوبی
داشتند . در این زمان بود که عکاس با دوربین های DSLR عمومی شد.
دوربین
های بعدی ، بیشتر تکاملی بودند تا انقلابی. پیکسل ها کوچک تر شدند به همین خاطر
میتوانستند به قطعه های کوچک خرد شوند اما با تکنولوژی جدید ، نسبت سیگنال به نویز
نسبتا خوب رعایت شده است.
آخرین
نسل دوربین ها ، مانند Canon 50D, 40D 450D, 1D Mark III و Nikon
D3, D3X, and D300 فوکوس در حالت live-view
،
کاهنده ی غبار و عمق بيت بيشتر را اضافه کرده
اند. به طور کلی ، برای عکاسی نجومی ، در خصوص نسبت سیگنال به نویز ، دوربین های
جدیدتر چندان بهتر از دوربین های نسل دوم نیستند و در حقیقت به خاطر پیکسل های
کوچک تر شاید کمی بدتر هم باشند. Nikon D3 و Canon 1D Mark IIIدر این
خصوص استثناء هستند چرا که پیکسل های بزرگتری دارند و نسبت سیگنال به نویز عالی
ایجاد میکنند ولی باید در نظر داشت اینها دوربین های بسیار گرانی هستند!
کانن برای
مدت طولانی در نویز و ایزوهای بالا از نیکون جلوتر بود. نویز دوربین موضوع خیلی
مهم و حساس در کیفیت نوردهی های طولانی مدت برای عکاسی عمق آسمان است. در استفاده
از آخرین نسل سنسورهای سونی به نظر میرسد که نیکون گوی رقابت را از كانن ربوده است
اما در بسیاری از حالات ، دوربین های كانن نویز کمتری نسبت به نیکون دارند.
دوربین
های امروزی
برای
عکاسی نجومی غیر جدی با دوربین های موجود ، همین طور عکاسی در طول روز ، هم كانن و
هم نیکون دوربین های عالی هستند که قیمت های مناسبی هم دارند.
برای
عکاسی نجومی جدی که میخواهند حداکثر اطلاعات را از دوربین خازج کنند ، امروزه كانن
آسان ترین دوربین ها را برای استفاده عرضه کرده است و اطلاعات درستی در قالب RAW برای طبقه بندی
عکسها تولید میکند. اگر لنزهای نیکون را در
اختیار دارید مسلما میخواهید برای عکاسی نجومی از دوربین های نیکون DSLR استفاده کنید. اگر
پول زیادی ندارید تا برای نیکون سرمایه گذاری کنید ، به شما پیشنهاد میکنیم به سمت
استفاده از كانن بروید.
در
اینجا لیستی از مدل های دوربین از كانن و نیکون موجود است و همچنین تاریخ عرضه ی
آنها :
دوربین
های كاننDLSR ( تاریخ تولید آنها )
- 550D
(Digital Rebel T2i) (Feb 2010)
- 1D Mark IV (Oct 2009)
- 7D (Sept 2009)
- 500D (Digital
Rebel T1i) (March
2009)
- 5D Mark II (Sept 2008)
- 50D (Aug 2008)
- 1000D (Digital Rebel XS) (June 2008)
- 450D (Digital
Rebel XSi) (Jan
2008)
- 40D (Aug 2007)
- 1Ds Mark III (Aug 2007)
- 1D Mark III (Feb 2007)
- 400D (Digital
Rebel XTi) (Aug
2006)
- 30D (Feb 2006)
- 5D (Aug 2005)
- 1D Mark II N (Aug 2005)
- 20Da (June 2005)
- 350D (Digital
Rebel XT) (Feb
2005)
- 1Ds Mark II (Sept 2004)
- 20D (Aug 2004)
- 1D Mark II (Jan 2004)
- 300D (Digital
Rebel) (Aug
2003)
- 10D (Feb 2003)
- 1Ds (Sept 2002)
- D60 (Feb 2002)
- 1D (Sept 2001)
- D30 (MAY 2000)
سری
حرفه ای دوربین های كانن با اعداد تک رقمی مشخص میشوند مانند 1D.
سری دوربین های prosumerكانن با
اعداد دو رقمی مشخص میشوند مانند 40D .
سری دوربین های ابتدایی كانن با اعداد سه رقمی مشخص میشوند مانند 450D .
1000D مدل جدید
دوربین های ابتدایی است..
550D ورژن ابتدایی ازمدل 7D است.
500D ورژن ابتدایی
ازمدل 50D است.
450D ورژن ابتدایی ازمدل 40D است.
400D ورژن ابتدایی ازمدل 30D است.
350D ورژن ابتدایی ازمدل 20D است.
300D ورژن ابتدایی ازمدل 10D است.
دوربین های DSLR نیکون ( تاریخ تولید
آنها)
- D3S (Oct 2009)
- D300s (July 2009)
- D3000 (July 2009)
- D5000 (April 2009)
- D3X (Dec 2008)
- D90 (Aug 2008)
- D700 (July 2008)
- D60 (Jan 2008)
- D300 (Aug 2007)
- D3 (Aug 2007)
- D40x (March 2007)
- D40 (Nov 2006)
- D80 (Aug 2006)
- D2Xs (June 2006)
- D200 (Nov 2005)
- D50 (April 2005)
- D70s (April 2005)
- D2Hs (Feb 2005)
- D2X (Sept 2004)
- D70 (Jan 2004)
- D2H (July 2003)
- D100 (Feb 2002)
- D1H (Feb 2001)
- D1X (Feb 2001)
- D1 (July 1999)
سری
حرفه ای دوربین های نیکون با اعداد تک رقمی مشخص میشوند مانند D3.
سری دوربین های كانن با اعداد سه رقمی مشخص میشوند مانند D300 .
سری دوربین های ابتدایی كانن با اعاداد دو رقمی مشخص میشوند مانند D60 .
جدول
مقایسه ی دوربین
این جدولی
برای مقایسه ی دوربین ها است که ویژگی های دوربین ها و مشخصاتي که برای عکسان نجومی
مهم است را فهرست کرده است ، برای هر نوع سری D از دوربین های DSLR که توسط كانن و نیکون عرضه شده است :
-
مدل دوربین
-
اندازه ی
پیکسل
-
آرایش
پیکسل
-
سایز سنسور
به میلیمتر
-
تعداد
پیکسل ها
-
عمق بيت
-
برش (
کراپ)
-
نوع سنسور
-
نوع مموری
کارت
-
کاهنده ی
غبار
-
Live view
-
اتصال به
کامپیوتر
-
اعلام شده
-
در دسترس
بودن
-
قیمت
ملاحظات برای عکاسی نجومی با نوردهی بالای عمق آسمان :
فهرست زیر ، مواردي
است که باید هنگام انتخاب بین كانن و نیکون برای عکاسی نجومی نوردهی بالای عمق
آسمان مد نظر داشته باشید. این فهرست به این معنی نیست که از تغییر مکرر در دنیای DSLR
خسته شويد.
كانن
1. كانن تصدیق میکند که عکاسی نجومی مهم ترین استفاده از
دوربین های آن شركت می باشد و Canon 20Da که سالها پیش به
صورت اختصاصی برای عکاسی نجومی طراحی شده را تولید کرده است. اگرچه تولید این مدل
متوقف شد ولی همچنان مورد استفاده عکاسان نجومی قرار میگیرد.
2. كانن دستورالعمل هایی بسیار عالی همراه ابزارهای خود قرار
میدهد ، مانند ریز دستورالعمل تکنیکی مانند نمونه کاغذ سفید EOS 400D , EOS
1D mark III , EOS 350D و همین کاغذ سفید بر روی
سنسورهای full-frame
Canon CMOS .
3. پشتيباني
بیشتر برای دوربین های كانن از جانب فروشندگان نرم افزار مانند -Nebulosityو
Image plusدر دسترس میباشد. كانن معمولا از طرف شرکت های نرم افزاری زودتر
مورد پشتيباني قرار مي گيرد زیرا بیشتر مردم از دوربین های كانن برای عکاسی نجومی
استفاده میکنند.
4. دوربین های
دیجیتال SLR كانن فقط میتوانند از لنزهای اتوفوکوس EF
استفاده کنند. هنگامی که كانن سیستم EOS خود را طراحی
کرد ، به طور کامل لنزهای خود را دوباره طراحی
کرد. سیستم پیشین FD در سیستم لنزهای كانن برای فیلم های فوکوس دستی دوربین های SLR برای بدنه های EOS ساخته نشده
بودند.فاصله فلانژ تا صفحه کانونی 42 ميلي متر است و اين فاصله در سري EOS 44 ميلي متر است. شما میتوانید آداپتور ساده ی
مکانیکی داشته باشید که لنزهای FD را بر بدنه هایEOS سوار کند اما در
بی نهایت فوکوس نمیکنند. میتوانید آداپتور اپتیکی حرفه ای تر و پیچیده تری داشته
باشید که مشخصه های اولیه ی لنزها را داشته باشد تا به شما با لنز FD
اجازه ی فوکوس بی نهایت بر روی بدنه های EOS را به شما بدهد اما نسخه ی كانن هنوز ساخته نشده
و یافتن آن بسیار مشکل است و اگر در دسترس باشد بسیار گران است. آداپتورهای اپتیکی
كانن ضریب 1.26x دارند که باعث میشود فاصله کانونی طولانی تر شود و همین طور آرام
تر. مانند هر افزاينده يا مبدلي ، كيفيت اپتيكال تا حدي تحت تاثير قرار مي
گيرد.توليدكنندگان طرف سوم همچنين مبدل
هاي اپتيكي مي سازند اما كيفيت انها بسيار پايين است.
5. به خاطر فلانژ
لنز كوتاهتر نسبت به فاصله کانونی صفحه بر روی بدنه های EOS كانن ، بقیه ی
شرکت های تولیدکننده ی لنز ( مانند نیکون ) میتوانند بر روی بدنه های DSLR كانن
با آداپتورهایی ارزان قیمت مورد استفاده قرار گیرند مانند این مورد از Fotodiox
با 28 دلار. اضافه کنم که لنزها باید بر روی حالت اندازه گيري استاپ-داون مورد
استفاده قرار گیرند و فوکوس اتومات هرگز کار نمیکند اما اینها برای عکاسی نجومی
اختلالی ایجاد نمیکنند . بسیاری از برندهای دیگر لنز با آداپتورهای Fotodiox
بر روی دوربین های DSLRكانن مورد استفاده قرار میگیرند.
6. كانن دو
ورودی اتصال بر روی بدنه ی دوربینهایش دارد تا امکان استفاده از سری های TC-80N3 را
به کار بر بدهد ، ریموت کنترلی با تايمر
بسیار کاربردی و مفيد.
بیرون از بدنه ،
این ریموت کنترل یک سوکت اتصال مخصوص كانن N3 دارد در انتهای
سیم که فقط به دوربینهای مدل بالای EOS DSLR كانن متصل میشود مانند سری 1D
و 40D , 30D و 20D.
البته ، به آسانی میتوان آن را مطابق با نمونه های EOS DSLRكانن مانند 300D
, 350D و 400D . تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با یک سوکت دو
جزیی استریو ریموت را به دوربین متصل کنید.
در زمانی که
ریموت TC-80N3 بسیار گران (130 دلار) میباشد ، به شما این اجازه را میدهد که بخش دريافت تصوير عکاسی نجومی را به طور کامل
خودکار کنید زیرا گزینه interval meter است که به شما اجازه ی عکاسی های متعدد در یک نوردهی مشخص را میدهد
. ریموت های ارزانتر چینی هم با همین امکانات در دسترس هستند. 7. آخرین نسل
دوربینهای كانن ، مانند 50D , 40D , 500D , 450D , 5D Mark II و 1D Mark III با تنها یک کابل USB قابل کنترل
هستند. حتی در نوردهی های طولانی مدت ( نوردهی بالای 30 ثانیه ) با این کابل قابل
کنترل هستند.
نیکون
1. به خاطر فاصله
نسبتا زياد فلانژ تا صفحه فوكال در دوربینهای نیکون ، لنزهای کمتری از دیگر شرکت
ها بر روی دوربینهای نیکون مورد استفاده قرار میگیرند زیرا با آداپتور قادر به
فوکوس در بی نهایت نیستند.
2. شما باید از
ریموت مادون قرمز برای برخی از دوربینهای نیکون استفاده کنید مانند D40x , D40
و D70. آنها امکان اتصال ریموت های سیمی را ندارند که این نکته میتواند
کاملا ناخوشایند باشد. مادون قرمزهای نیکون ، درحالیکه قیمتی حدود 17 دلار دارند ،
تنها یک دکمه بر وری دوربین دارد كه شاتر را بر روي دوربين يك بار مي زند و حتما باید بر جلوی دوربین در جایی که سنسور IR
قرار داده شده است ، استفاده شود.
آخرین مدل های
دوربین های دیجیتال نیکون ، مانند D300 , D3 , D80 و D200 سوکت
اتصال برای ارتباط با ریموت های سیمی دارند. نیکون MC-36
را به عنوان ریموتی چندکاره با قیمت 130 دلار با امکان اتصال
برای مدل های بالای دوربینهای نیکون مانند D300 , D3 , D100 , D200 , D1
و سری D2 ، ارائه داده است. این مدل ها بسیار شبیه به TC-80N3 كانن
است. مدل های چینی این ریموت ها هم در دسترس هستند.
3. اگر میخواهید
بر روی لنزهای نیکون سرمایه گذاری کنید بهتر است که به سراغ DSLR نیکون بروید و
همه ی لنزهای خود را تعویض نکنید. بسیاری از عکاسان ، استفاده کننده های وفادار
لنزهای نیکون در طی سالها بوده اند. برای این عکاسان نیکونی ، بايد پول زیادی به همراه داشته باشند.
4. بعضی دوربین
های ابتدایی نیکون ، مانند D60 , D40 و D40x تنها با لنزهای
AF-S
و AF-I نیکون فوکوس خودکار انجام میدهند. این دوربینها ، بر روی بدنه
فوکوس خودکار ندارند و بر روی لنز تعبیه شده است. دیگر لنزها بر روی این بدنه ها
استفاده میشوند اما باید دستی فوکوس کنید. البته اگر بخواهید با تلسکوپ عکاسی کنید
مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.
5. نیکون ظاهرا
فیلتری مهندسی شده مات ، بعد از حذف دارک فریم برای کاهش نویز ، بر روی عکسهای خود
اعمال میکند ( به علاوه فیلتر كم گذر در جلوی سنسور ) . این كار حتی قبل از خواندن
فایل raw انجام میگیرد. پیرامون این
موضوع کار کردن و برای دریافت یک فایل raw مناسب ، لازم
است که دوربین را به طور فیزیکی در حین گرفتن دارک فریم ببندید. به این کار حالت 3
میگویند. این کار قرارگیری شات هایی با نوردهی متفاوت را دشوار میکند که روش عمومی
برای عکس برداری از اجرام مات نجومی است ويا ميتوانيد اين ماتي اضافه را با يك
فيلتر متوسط بگيريد.
6.نيكون ظاهرا سيگنالهاي
سطح پايين در طي تبديل ديجيتال به انالوگ را كه توسط دستگاههاي الكترونيكي انجام مي شود راكوتاه
ميكند. امیل مارتینیک میگوید که نیکون کار مشابه را در نیکون D300 هم انجام مي دهد.
اگرچه این موضوع نگرانی جدی نیست زیرا که بیشتر سیگنال های سطح پایین نویز هستند.
7. فایل های خام
NEF
نیکون در نیکون D70 در واقع بدون اتلاف نيستند. این موضوع
باز هم زیاد جدی نیست زیرا که به نظر ميرسد كه طرح فشرده سازي به نحو موثري به كار گرفته شده است.مدل های جدیدتر گزينه هاي قابل
انتخاب براي فايل هاي خام فشرده با اتلاف يا بدون اتلاف و غير فشردهNEFبه كاربر ارائه
مي دهد .
8. آخرین نسل از
دوربین های نیکون ، مانند D3 و D300
هم میتوانند با کابل USB2 کنترل شوند. اگرچه ، نرم افزار نیکون همچنان اجازه ی نوردهی در
حالت B را نمیدهد ( نوردهی بالای سی ثانیه ). کابل جدا حالت B
با سوکت اختصاصی نیکون باید اضافه بر کابل USB2 استفاده شود تا
روند یک عکس نجومی را خودکار کند.
به راستی ، مدل
های دوربینهای امروزی در هر دو نوع كانن و نیکون ، نویزبسيار کمی دارند و اين مهم
ترین نکته برای نوردهی های طولانی مدت در عکاسی عمق آسمان است. اگر دوربینی با
ویژگی Live view بگیرید ، هرگز به خطا
نخواهید رفت. امروزه ، کیفیت عکسها با آخرین مدل های رایج دوربینهای DSLR
بیشتر به مهارت و هنر عکاس نجومي بستگی
دارد تا به دوربین او.
نمونه های عکاسی نجومی – دوربین های كانن DSLR
- Canon 5D Mark
II (Unmodified) - Comet
Kushida and the Hyades by Dean Salman
- Canon 500D
(Unmodified) - Trapezium
region of M42 by KB Koh
- Canon 1000D
(Modified) - B33,
M42 by Jerry
Lodriguss
- Canon 450D
(Modified) - Gary Honis Gallery
- Canon 1D Mark
III (Unmodified) - Galaxy NGC 253 by Jerry Lodriguss
- Canon 1D Mark
II (Unmodified) - Markarian's Chain of Galaxies by
Jerry Lodriguss
- Canon 50D
(Unmodified) - M15 by Mike Unsold
- Canon 50D
(Unmodified) - M45, The Pleiades by Mark Jenkins
- Canon 40D
(Modified) - Galaxy M81 by Hap Griffin
- Canon 20D
(Modified) - Orion by GiampaoloSalvato
- Canon 20D
(Modified) - B33
and M42 in Orion by Phil Hart
- Canon 20D
(Unmodified) - The
Horsehead Nebula by AnnMarie Jones
- Canon 20D
(Modified) - M42,
The Orion Nebula by Danny Perry
- Canon 20D
(Modified) - M51, The Whirlpool Galaxy by Michael Hernandez
- Canon 20Da
(Modified) - The
Horsehead Nebula by Chuck Vaughn
- Canon 20Da
(Modified) - M20, The Trifid Nebula by Chuck Vaughn
- Canon 10D
(Unmodified) - M31,
The Andromeda Galaxy by Johannes Schedler
- Canon 10D
(Unmodified) - M31, The Andromeda Galaxy by Stephen Pitt
- Canon 10D
(Unmodified) - The Witch Head Nebula by Stephen Pitt
- Canon 10D
(Unmodified) - M45, The Pleiades by Stephen Pitt
- Canon 10D
(Unmodified) - M42, The Orion Nebula by Rick Krejci
- Canon 10D
(Modified) - M42,
M45, NGC 1499 - Clayton W. Kessler
- Canon 450D
(Modified) - B33, The Horsehead Nebula by Gary Honis
- Canon 400D
(Rebel XTi) (Unmodified) - M31, The Andromeda
Galaxy by Rick
Krejci
- Canon 350D
(Rebel XT) (Unmodified) - M45, The Pleiades by Gedas
- Canon 350D
(Rebel XT) (Unmodified) - M42, The Orion Nebula by Gedas
- Canon 350D
(Rebel XT) (Unmodified) - M45, The Pleiades by Gedas
- Canon 350D
(Rebel XT) (Unmodified) - B33,
The Horsehead Nebula by Rick Saunders
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified) - M31, The Andromeda Galaxy by Gedas
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified) - B33,
The Horsehead Nebula by Ivan Eder
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified)- M42, The Orion Nebula by Hap Griffin
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified) - NGC 2359, Thor's Helmet by Brian Peterson
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified) - Sh2-132
Nebula by Ivan
Eder
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified) - IC 1396 Nebula by Jeff Ball
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified) - M20, The Trifid Nebula by Jim Solomon
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified) - M31, The Andromeda Galaxy by Gedas
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified)- M42, The Orion Nebula by Hap Griffin
- Canon 350D
(Rebel XT) (Modified) - Galaxy NGC 253 by Hap Griffin
- Canon 300D
(Rebel XT) (Modified) - The Rosette Nebula by Hap Griffin
- Canon 300D
(Rebel) (Modified) - M42,
The Orion Nebula by Antonio Fernandez
- Canon D60
- The
Horsehead Nebula by Johannes Schedler
- Canon D60
- M42,
The Orion Nebula by Johannes Schedler
نمونه های عکاسی نجومی – دوربینهای DSLR
نیکون
- Nikon D5000
(Unmodified) - M42,
The Orion Nebula by Julian I. Spring
- Nikon D90
(Unmodified) - M42 and M27 by George Varros
- Nikon D3
(Unmodified) - M42, The Orion Nebula by Todd Hargis
- Nikon D3
(Unmodified) - B33, The Horsehead by Todd Hargis
- Nikon D300
(Unmodified) - Comet
Holmes by
Johnny Horne
- Nikon D200
(Unmodified) - IC
1396 by Wei
Hao Wang
- Nikon D200
(Unmodified) - M31,
The Andromeda Galaxy by Wei Hao Wang
- Nikon D40
(Unmodified) - Tarantula, Trifid, 47
Tucanae, M31, M42, Eta Carinaeby Chris Malikoff
- Nikon D40
(Unmodified) - M42, The Orion Nebula by Roger Brooker
- Nikon D40x
(Unmodified) - Milky Way by Rick Lapsley
- Nikon D50
(Modified)- The Horsehead Nebula by Kohchi Kondo
- Nikon D50
(Modified)- M42, The Orion Nebula by Kohchi Kondo
- Nikon D50
(Modified)- Antares and Rho Ophiuchus by Kohchi Kondo
- Nikon D50
(Unmodified)- M8 and M20 by Duncan Munro
- Nikon D70
(Modified) - The Horsehead Nebula by Walter Koprolin
- Nikon D70
(Modified) - M42, The Orion Nebula by Walter Koprolin
- Nikon D70
(Modified) - Sagittarius Scorpius
Milky Way by Erwin
van der Velden
- Nikon D100
(Unmodified) - M42 by ChristophKaltseis
حساسیت به نور قرمز و فیلترهای با طول موج بلند
به طور طبیعی CMOS
و تراشه های CCD که در دوربین های DSLR مورد استفاده
قرار میگیرند به نور قرمز حساس هستند. بیشتر DSLR
ها هم هم چنین ، براساس فیلترهای با طول موج بلند ، كم گذر که در درون آنها و در
مقابل سنسور تعبیه شده است ، طراحی شده اند. خاصیت كم گذر انها به خاطر پیشگیری از
موج طراحی شده است. طول موج بلند فیلتر برای تغییر خطای رنگی تعبیه شده است و
اینکه آن را به تصور بصری ما بیشتر نزدیک کند.
مشکل اینجاست که
طول موج بلند فیلتر ، بیشتر نورهای ما را در 656.5 نانومتر فیلتر میکند ، طول موج
هیدروژن-آلفا که نور قرمز نشری سحابی است. فیلتر کردن بیشتر این رنگها وقتی ایجاد
مشکل میکند که شما بخواهید از این سجابی های قرمز عکاسی کنید که بزرگترین و
زیباترین اجرام در آسمان شب هستند.
كانن بدنه ی برخی
دوربین DSLR را به طور اختصاصی برای حساسیت به هیدروژن-آلفا تغییر داده است ، EOS 20Da و کانن 60Da .
اگرچه كانن ، تولید این دوربین را از بهار 2006 متوقف کرده است.
این ممکن است که
بقیه دوربینهای DSLR را برای عکاسی نجومی اصلاح کنیم آن هم به وسیله ی حذف کردن فیلتر
طول موج بلند وكم گذر. در حقیقت ، قابلیت بازگرداندن دوربینها فاقد اعتبار است و
درست عمل نکردن دوربینها یک ریسک به حساب می آید. به هرجال ، عکاسان نجومی ، موفق
به حذف فیلترها در هر دو نوع دوربین ، كانن و نیکون ، شده اند و تصاویری فوق
العاده از طول موج قرمز ثبت کرده اند. من دوربینهای DSLR كانن
را برای نوردهی های طولانی مدت نجومی پیشنهاد میکنم به خاطر عملکرد ثابت ، نویز
پایین و استفاده ی آسان برای دسترسی به فایل های خام. اگرچه ، امکان دارد شما
تصاویر فوق العاده ای نجومی با ابزارهای نیکون بگیرید حتی بهتر از كانن. نتیجه ی
نهایی بیشتر به تکنیک و تخصص عکاس بستگی دارد ، چه مقدار میخواهد کار کند ، بیشتر
از دوربینهای معمولی و عمومی ، که باعث میشود با دوربینهای با نویز کمتر کار کند. اگر
علاقه به سحابی نشری دارید ، هم نیکون و هم كانن میتوانند فیلترهای طولاني گذر را
حذف کنند یا تعویض کنند و آنها را برای عکاسی نجومی و عکاسی از سحابی های گازی
هیدروژن-آلفا مناسب کنند.
علاوه بر کانن و
نیکون سونی هم دوربین های متنوعی با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خوب تولید
کرده است. برخی از عکاسان آسمان شب از این برند برای عکاسی استفاده میکنند. به
تازگی سونی دوربینی با فیلتر مخصوص عکاسی نجوم تولید کرده است که در برخی موارد
قابل رقابت با نیکون و کانن است.
مروری بر دوربین Sony a7S برای
عکاسی نجومی
Sonya7S سومی تحول از
دوربین های بدن آینه ی سری a7 است که شرکت سونی عرضه کرده است.اولین عرضه
ی سونی 24.3 مگاپیسکل a7 و 36.4 مگاپیکسل a7R بود ، اولین
دوربین های بدون آینه با سنسور فول فریم 24mmx36mm بود. عرضه ی
اخیر a7S به نظر میرسد که نمونه ی عجیب و غریبی از سه تحول a7 ها باشد : فقط
یک سنسور 12.2 مگاپیکسلی دارد و در زمان نگارش این متن 1000 دلار بیشتر از a7 و 200 دلار
بیشتر از a7R با بیشترین وضوح ، قیمت داشت. اما با این
سنسور 12.2 مگاپیکسلی مزایای قابل توجه ای به وجود آورده است ، مخصوصا برای عکاسی
و فیلم برداری در نور کم.
برای عکاسی نجومی a7S به نظر می رسد
که شفاف ترین تصاویر را از هر دوربین دیگری که تاکنون استفاده کرده ام ، ارائه
میدهد. نمی خواهم بگویم که تحول عظیمی در کیفیت عکس با کمترین نویز ایجاد شده است
، اما بهترین دوربین فول فریمی است که تاکنون دیده ام. هیچ گونه تامل و دودلی در
عکاسی با f4/0 و
ایزوی 12800 با Nikon 50mm و f1/1 ندارم.
کیفیت ان بسیار عالی است و به طور کلی تجربه خوبی از
استفاده از این دوربین دارم. تنظیمات پیش فرض و منوی برنامه ریزی شده آن ، دوربین
را مطابق سبک عکاسی شما قرار میدهد. گریپ خیلی مناسب است و بیشتر دکمه ها به راحتی
در دسترس هستند. من هیچ مشکلی برای کار کردن با آن در شب نداشتم. دکمه ی شاتر
اسفنجی مانند است و دکمه ی ضبط در مناسب ترین جایگاه قرار دارد و امکان این نیست
که از دکمه ی شاتر برای ضبط کردن در حالت فیلم استفاده کنیم.قطعا امکان خوراندن
سایر لنزها مانند Canon EF و Nikon F/G با رده ی FE است ، اما به
طور معمول این لنزها بزرگ و سنگین هستند و برای حمل دچار مشکل می شویم ، مخصوصا
هنگامی که بر روی بدنه های کوچک نصب می شوند. بیشترین انتخاب لنز برای سری a7 به نظر می اید
که از سیستم Leica
M Rangefinder
می باشد. لنزهایی از Zeiss,
Voigtlander
و Leica برای رده ی M کوچک هستند اما فقط فوکوس دستی دارند و قیمت های
بالایی دارند.
بزرگترین ویژگی
این است که می توانید که راه شیری را در زمان واقعی در LCD
یا EVF ببینید. این امکان فوکوس و عکسبرداری را از هر دوربین دیگری فوق
العاده آسان تر میکند.