ترجمه سمیرا صحرانورد برگرفته از وبگاه http://www.gonbademina.com/ مطالعه قسمت اول را اینجا دنبال کنید
نوشتهی مارک گی
قسمت دوم
از چه تنظیماتی باید استفاده کنم؟
برای این موضوع فاکتورهای مختلفی وجود دارد و بیشتر به نوع دوربین و لنزی که استفاده میکنید و اینکه چه مقدار محیط عکاسی شما تاریک است بستگی دارد. به طور مثال، من با Canon 5d MarkIII و یک لنز ۱۴mm f/2.8 عکاسی میکنم بنابراین در محیط آسمان تاریک تنظیمات نمونهی من نوردهی ۳۰ ثانیهای، دیافراگم ۲.۸ و ایزوی ۳۲۰۰ خواهد بود. این تنظیمات، برای شما بسته به محیطی که عکاسی میکنید و ابزارآلاتی که استفاده میکنید متفاوت است و تا زمانی که به نتیجهای برسید که شما را راضی کند این چیزی است که شما نیاز به آزمایش دارید.
اردو در زیر ستارهها توسط مارک گی منتشر شده در ۵۰۰px
عکاسی از مردم در زیر آسمان پرستاره شاید تاثیرگذار باشد. فوت و فنی که شما نیاز دارید سوژهی شماست که از او بخواهید حداقل در طول نوردهی شما ساکن بایستد. در این مورد، من خودم شخصی هستم که۳۰ ثانیه ساکن نشستم.
ترکیببندی
در عکاسی نجومی منظره باز، مهم نیست چقدر آسمان شب تماشایی است، اگر میخواهید تصویری که در انتها به دست میآورید با تصاویر بقیه متفاوت باشد ترکیب منظره با آسمان زیباییِ کار شما را نشان میدهد. با تنظیمات درست، هرکسی میتواند دوربین را نشانه برود و تصویری خوب از آسمان شب بگیرد. اما تفاوت بین تصویری خوب و تصویری عالی معمولا در ترکیببندی است.
ترکیببندی چیزی است که به طور طبیعی در افرادی که دیدی هنری داشته باشند وجود دارد اما دیگران در تلاش برای درک آن هستند و نمیتوانند به ترکیببندی مناسبی دست یابند مادامی که در جلوی چشم آنها ظاهر شود. خوشبختانه قوانینی ساده برای کمک به افرادی که نمیتوانند ترکیببندی را ببینند وجود دارد و اگر شما آگاه باشید و عکاسی خود را بر پایهی این اصول برنامهریزی کنید، ترکیببندی به طور طبیعی در شما به وجود خواهد آمد. در زیر تعداد اندکی از این قوانین را میبینید:
قانون یک سوم: قانونیست که برپایهی تقسیم عکس به سه قسمت است چه افقی و چه عمودی و بهترین ترکیببندی رابه شما میدهد.
نقطهی توجه: یک عکس، بدون نقطهی توجه نمیتواند نظر ببینده را برای مدت طولانی جلب کند. میتواند به سادگی یک درخت در پیش زمینهی تاریک آسمان شب باشد یا راهشیری که در افق منظرهی کوهستانی به سمت پایین حلق آویز شده است.
اطمینان حاصل کنید که خط افق شما مستقیم است. مگر این که شما عمداً بخواهید دوربین خود را در حالت خط مورب بگذارید، در هر نوع از عکاسی نجومی، بسیار مهم است که از مستقیم بودن خط افق خود اطمینان حاصل کنید. این قانون همچینین در عکاسی نجومی منظره باز هم صدق میکند اگر خط افق در عکس خود دارید.
درخت در زیر ستاره ها توسط مارک گی در ۵۰۰px
ترکیببندی مناسب، نکته کلیدی شما در هرنوع عکاسیست. این تصویر در سال ۲۰۱۲ برای عکاس نجومی سال انتخاب شد که دلیل آن به خاطر جاگذاری مناسب درخت پسزمینه و راهشیری بوده است.
پردازش دیجیتال
این موضوع در نوع خود میتواند آموزشی باشد، بنابراین من زیاد تخصصی وارد آن نمیشوم و میخواهم به طور خلاصه در این موضوع صحبت کنم و اولویتهای خود را در این خصوص بیان کنم.
قبل از اینکه ما دوربینهای دیجیتال داشته باشیم، تصاویر در اتاق تاریک با مواد شیمیایی و کاغذهای عکاسی پردازش میشدند. اکنون در عصر دیجیتال، آن پردازشها در کامپیوتر انجام میشود. دقیقا مشابه همان پردازشها نیست اما میتوانید از فرآیند و تکنیکهای اتاق تاریک مانند داجینگ و سوزاندن در کامپیوتر استفاده کنید. نرمافزارهایی مانند فتوشاپ، لایتروم و Aperture میتوانند به شما آزادی عمل بیشتری در تکنیکهای پردازش عکسهایتان بدهند، مخصوصا زمانی که از فرمت Raw استفاده میکنید.
این برای عکاسی نجومی عالی است چرا که به شما کنترل خیلی زیادی بر روی عکستان میدهد. اما یک شمشیر دو لبه است و من به شخصه خودم بعضی از ویرایشهای تصاویر نجومی با میدان دید باز را فراتر از طبیعی دیدم. میخواهم تصاویر نجومیام را تا جای ممکن طبیعی نگه دارم و آنها را آنگونه ویرایش کنم که در طول شب همان صحنه را دیدهام و به همین علت لازم است که از طبیعی بودن تراز سفیدی خود اطمینان حاصل کنم و روشنایی و وضوح را زیاد از حد بالا نبرم، هالههای نورانی را در لبهها رها کنم و نقاط سیاه را تا آنجا که هیچ اطلاعاتی در آنها باقی نماند. برای چشم غیرمسلح، شاید چیزی نبینید. اما مهم این است که در طول ساخت یک عکس نجومی با کیفیت، پردازشهای خود را کنترل کنید.
تمام این نکات در تکنیکهای دوربین به خوبی اجرا میشود، بنابراین تمام آن چیزی که در حین پردازش عکس نجومی باید انجام شود این است که تراز سفیدی در حالت مناسب باشد، نور را اگر نیاز است درست کنید، نقاط سفید را تنظیم کنید، مقداری کنتراست اضافه کنید و نویز را توسط کاهندهی نویز کنترل کنید. با همهی اینها، ممکن است عکس خود را خیلی مصنوعی ببینید. در پایان، پردازش امری کاملا شخصی است و نوع پردازش هر شخص با شخص دیگر متفاوت خواهد بود. من تنها نظر شخصی خودم و نکاتی را که باید دربارهی آنها جستجو کنید بیان کردم.
بعد و قبل از پردازش.تصویر بالا با فرمت Raw هست و خروجی دوربین است و هیچگونه پردازشی در آن انجام نشده.
تصویر پایین در لایت روم پردازش شده. سعی خودم را کردم که پردازشم تا جای ممکن طبیعی باشد بدون هیچگونه اغراقی.
رصد ستارهها در انزوا توسط مارک گی منتشر شده در ۵۰۰px
و به عنوان حرف آخر، ما با وجود آلودگی نوری نمیتوانیم تصاویر خیره کنندهای از آسمان شب بگیریم بنابراین من فکر میکنم که یکی از بهترین راهها تعلیم مردم در خصوص آلودگی نوری است و تفاوت بین آسمان شهری با آلودگی نوری و آسمانی تاریک با اندک یا هیچگونه آلودگی نوری را به آنها نشان دهیم. من برای نمایش آن از عکاسی مرور زمان(تایم لپس) استفاده میکنم و ساعتهای بسیاری را در موقعیتهای نوری مختلفی میگذرانم تا این فیلم را عکسبرداری کنم. از ویدئو لذت ببرید و برای گسترش این کلمات آزاد باشید!
http://www.gonbademina.com/ گنبدمینا