Skypix.org

colorful moon


متاسفانه دسترسی به فایل اصلی عکس نداشتم-اطلاعات عکس رو هم یادم نیست
ولی تنظیمات دوربین معمولی بوده - ادیت هم فقط در فوتوشاپ و بر روی یک فریم اعمال شده
اینو باید بگم که همه ی تلسکوپ ها رنگ هارو به این خوبی نمیدن - من تصویر مشابهی با تلسکوپ تال 8 اینچ کاسگرین گرفتم ولی با همین ادیت اصلا رنگ هارو نشون نداد
Title colorful moon
Hit 1889
Photographer مجید قهرودیمجید قهرودی
Location نیاسر کاشان
Camera canon 50D
Telescope Meade LX200 16inch


6 comments have been posted.

خیلی ممنونم آقای قهرودی بابت پاسختون . من هم دلیل قطعی این امر را نمی دانم . اما هر چه باشد ، ربط زیادی به کوتینگ تلسکوپ ها نخواهد داشت . چون همان طور که در نظر قبلی گفتم ، اکثر تلسکوپ های مورد استفاده ی ما ، از کوتینگ و لایه نشانی خوبی برخوردار هستند . اما به نظرم می توان عوامل رو به رو را دخیل دانست : 1-دوربین مورد استفاده و شرایط عکاسی و ادیت . 2-قطر ورودی نور یا همان قطر دهانه ی تلسکوپ مورد استفاده. 3-نوع تلسکوپ مورد استفاده .ــــــــــــــ حال من می خواهم این 3 عامل را در دو تصویری که شما گرفتید ( یکی با 16 اینچ مید = تلسکوپ اول و دیگری با 8 اینچ تال = تلسکوپ دوم ) با هم مقایسه کنم و ببینیم چرا تلسکوپ اولی بسیار موفق تر عمل کرده است .ــــــــــــــ 1- دوربین مورد استفاده و شرایط عکاسی و ادیت : با توجه به این که شما گفتید « تصویر مشابهی با تلسکوپ تال 8 اینچ کاسگرین گرفتم » ، بنابر این دوربین و شرایط عکاسی و ادیت شما را ثابت در نظر می گیرم . یعنی دوربین و تنظیمات دوربین و نحوه ی پردازش و ویرایش در عکاسی با این دو تلسکوپ یکسان بوده . البته روشنایی تصویر باید برای یکسان بودن شرایط ، با توجه به قدرت جمع آوری نور هر تلسکوپ تنظیم شود . یعنی چون قطر ورودی نور تلسکوپ اول ، 2 برابر تلسکوپ دوم است ، بنابر این قدت جمع آوری نور آن ، 4 برابر تلسکوپ اول خواهد بود و بنابراین ، اگر مثلاً تصویر با تلسکوپ اول را در ایزوی 100 و با نوردهی 1/500 ثانیه گرفتید ، تصویر تلسکوپ دوم را با همان دوربین و همان تنظیمات اما در ایزوی 100 و با نوردهی 1/125 بگیرید . ( یا ترکیبی از نوردهی و ایزوی متغیر ). به هر حال در این صورت شرایط و تنظیمات دوربین ، برای دو تلسکوپ یکسان خواهد بود . حالا بریم سراغ 2عامل بعدی که ما سرشون بحث داریم و مربوط به تلسکوپ هستند . ــــــــــــــ 2- قطر ورودی نور یا همان قطر دهانه ی تلسکوپ : شاید این تصور در ذهن افراد وجود داشته باشد که چون ماه بسیار پر نور است و درخشندگی بالایی دارد ، افزایش قطر ورودی نور تلسکوپ ( قطر عدسی یا آینه ی اولیه ) تأثیری در تصاویر کامل ماه ( نمای کلی ماه با بزرگنمایی متوسط ) نخواهد داشت . اما در حقیقت ، افزایش دهانه ی تلسکوپ در تصاویری با بزرگنمایی یکسان از ماه، قطعاً باعث بهبود جزئیات و افزایش ثبت رنگ ها خواهد شد . بنابر این عاملی که باعث موفقیت تصویر تلسکوپ اول شما می شود ، در واقع دهانه ی بزرگ 40 سانتیمتری آن است که مثلاً نسبت به تلسکوپ دوم ، 4 برابر قدرت بیشتری خواهد داشت . بنابراین در صورت ثابت بودن 2عامل دیگر ، هرچه قطر دهانه ی تلسکوپ بیشتر باشد ، میزان ثبت رنگ ها از سطح ماه نیز بیشتر خواهد بود . ــــــــــــــ 3- نوع تلسکوپ : مورد سوم یعنی نوع تلسکوپ می گوید در صورت یکسان بودن 2 عامل بالا ، هر چه نسبت اندازه ی آینه ی ثانویه به مساحت کل دهانه ی تلسکوپ کمتر باشد ، رنگ های ثبت شده از سطح ماه نیز افزایش خواهند یافت . بنابر این در صورت ثابت بودن دو عامل نخست ، میزان رنگ های ثبت شده از سطح ماه در گونه های مختلف تلسکوپ ، از الگوی رو به رو تبعیت می کنند : آپوکروماتیک ها > آکروماتیک ها > نیوتنی ها > ماکستوف کاسگرین ها = اشمیت کاسگرین ها = کاسگرین ها > ریچی کرتین ها ...... بنابر این عامل سوم ، تأثیر زیادی در موفقیت تلسکوپ اول نداشته و کار اصلی را همان عامل دوم انجام داده است . ــــــــــــــ نتیجه ی نهایی این که تلسکوپ 16 اینچ اشمیت کاسگرین مید ، به دلیل قطر دهانه ( قطر آینه ی اصلی ) بسیار بیشتر و توان تفکیک بالاتر ، برنده ی رقابت ثبت رنگ ها و جزئیات سطح ماه با تلسکوپ های کوچکتر مانند 8اینچ کاسگرین تال خواه بود .
توی تصاویری که از ماه رنگی تو ایران ثبت شده و من دیدم هیچ تصویری به اندازه این رنگ هاش پخته و پر نیست و این در حالی هست که فقط ی ادیت معمولی انجام دادم ولی دوستان دیگه کلی پردازش روی چندین فریم انجام میدن تا کمی رنگ ها خودشون رو نشون بدن خوب به نظر شما دلیلش چی هست ...؟؟؟
جناب قهرودی ، من هم با موضوع ناتوانی بعضی تلسکوپ ها در ثبت خوب رنگ های سطح ماه مواجه شده ام . اما فکر نمی کنم دلیل آن ، مربوط به لایه نشانی یا کوتینگ تلسکوپ باشد . تلسکوپ هایی که ما و شما استفاده می کنیم ، همگی مربوط به شرکت هایی مانند مید ، سلسترون ، ویکسن ، اسکای واچر ، اوریون ، تال و ویلیام اپتیک هستند و همه ی این شرکت ها ، عملیات کوتینگ را با دقت و کیفیت عالی انجام می دهند . عامل دیگری باید در این موضوع دخیل باشد . نظر سایر دوستان چیست ؟
سپاس از لطفتون آقای رحیمی آقای رحیمی خدمت آقای صانعی: از هیچ فیلتر یا روش عکاسی خاصی استفاده نشده،فقط دوربین رو پشت تلسکوپ نسب کردم و عکس گرفتم،البته تصویر موزایکی هستش،میدان دید 16 اینچ یک پنجم این تصویر هستش در فوتوشاپ با گزینه های vibrance/saturation و shadows/highlight و exposure/gamma و contrast که گزینه های معمول ادیت هستن استفاده کردم... بهتر هست که قسمتی از این کار رو در RAW reader انجام بدید..... سطح ماه هم به خاطر عناصر نختلفی که در اون وجود داره این رنگ هارو داره مه در ادیت خودش رو نشون میده همونطور که گفتم همه تلسکوپ ها بسته به لایه نشانی که دارن نمیتونم همه رنگ هارو نشون بدن
شدت نور و تفکیک بالای تلسکوپ 16 اینچ در کنار عکاسی و پردازش خوب ، عکس زیبایی از ماه خلق کرده است موفق باشید
باسلام - برای رنگی شدن تصویر از فیلتر خاصی استفاده کردید ؟ چون سطح ماه بصورت خاک و سنگ ورنگ طبیعی اش خاکستری تیره است .
Top